Oleh: Abdullah Zaid
Keluh kesah penduduk di Taman Murni yang mengalami masalah bekalan air dibawa oleh Penyelaras DUN Gurun, Firdaus Johari (gambar atas, kanan) ke pengetahuan pihak Ibu Pejabat Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA), semalam.
Dalam pertemuan bersama Ketua Pegawai Operasi SADA, Zulazni Mohd Noor, Firdaus mengutarakan masalah gangguan bekalan air melibatkan 250 buah rumah sepanjang bulan Ramadan yang jelas akan memberi kesan besar kepada penduduk dalam melakukan persiapan menjelang Hari Raya Aidilfitri.
Firdaus berharap pengurusan SADA dapat melakukan sesuatu bagi memastikan bekalan air melalui lori tangki dihantar ke semua kawasan terjejas termasuk ke rumah kedai sesegera mungkin.
"Turut bersama saya ialah Abdullah Junid (Pak Ngah), Pengerusi Badan Kebajikan Penduduk Islam Taman Murni dan Puan Che Khalijah binti Othman, Pengerusi KRT Taman Murni yang mewakili penduduk Taman Murni.
"Dalam pertemuan hampir sejam itu, pelbagai cadangan dan pandangan telah disampai dan dibincangkan bersama Tuan Hj Zulazni terutama berkaitan jadual penghantaran bekalan air kepada para penduduk.
"Semoga segala usaha dan hasil perbincangan ini memberikan kebaikan buat semua penduduk di Taman Murni, Gurun," katanya yang juga mantan calon KEADILAN DUN Gurun pada pilihan raya negeri lalu.
Untuk rekod, masalah bekalan air di Taman Murni dan beberapa tempat di DUN Gurun telah berlarutan lama. Kelewatan pembinaan Loji Rawatan Air di kawasan itu yang dilaksanakan agensi Kerajaan Negeri menyebabkan gangguan bertambah buruk.
Manakala lori tangki yang membekalkan air tidak menghantar bekalan mengikut keperluan penduduk.
Kesannya, terdapat penduduk yang terpaksa menggunakan air sungai, menumpang di rumah saudara atau ke kemudahan rehat dan rawat di lebuh raya berhampiran untuk mandi atau menyelesaikan keperluan harian.
Comments